#

ایرلاین ایران ایر

ایرلاین ایران ایر

ایرلاین ایران ایر

نخستین شرکت هواپیمایی ایرانی که در سال 1340 تاسیس گشت، شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) بود که تا سال 1360 نیز به همین نام خوانده می شد. بعدها و با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نام این شرکت به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت؛ با این وجود نام بین المللی آن همچنان بی تغییر و همان ایران ایر باقی ماند.
بلیط هواپیما ایران ایر
نخستین شرکت هواپیمایی ایرانی که در سال 1340 تاسیس گشت، شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) بود که تا سال 1360 نیز به همین نام خوانده می شد. بعدها و با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نام این شرکت به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت؛ با این وجود نام بین المللی آن همچنان بی تغییر و همان ایران ایر باقی ماند.
تاریخچه ایران ایر
"ایرانین ایرویز" نخستین شرکت هواپیمایی بود که به نقش پرچم ایران زینت داده شد. ایرانین ایرویز در ابتدا توسط جمعی از بازرگانان و تجار ایرانی که سر دسته انها رضا افشار و غلام ابتهاج بودند در سال 1942 آغاز به کار نمود. این شرکت به منظور حمل و نقل و جا به جایی بار و مسافر در مناطق داخلی کشور تاسیس شد. در ابتدای کار، پروازهای شرکت هواپیمایی هما فقط در مسیر تهران – مشهد فعالیت می کرد اما بعدها به تعداد مسیرهایش افزوده شد و پروازهایی به سمت فرودگاه های اصفهان، شیراز، اهواز، بوشهر و آبادان نیز انجام شد.
ایران ایر ارژنگ24

این شرکت ناوگان کوچک هواپیماییش شامل داگلاس DC3 ، DC4 و ویسکانت بود که هفته ای یک پرواز باری هم به خارج از ایران انجام می داد.
بعد از چند سال یعنی در سال 1954 یک شرکت هواپیمایی خصوصی تحت عنوان "پرشین ایر سرویسز" (پاس) در تهران راه اندازی شد که در ابتدا فعالیتش محدود به حمل بار بود اما بعدا به جابه جایی مسافر در خطوط هوایی داخلی نیز روی آورد. پس از مدتی و در سال 1960 شرکت هواپیمایی هما پروازهای بین المللی خود را نیز در مسیرهای اروپایی راه اندازی کرد. این پروازها با هواپیماهای اجاره ای در مسیرهای تهران – لندن، تهران – پاریس، تهران – ژنوو تهران – بروکسل انجام می شد.

سرانجام دو سال بعد یعنی در سال 1962این دو شرکت هواپیمایی با هم ادغام شدند و با نام شرکت هواپیمایی ملی ایران هما و همچنین نام بین المللی "ایران ایر" فعالیت خود را آغاز کردند. تمام امکانات و خدمه این دو شرکت هواپیمایی به عنوان یک شرکت ملی در اختیار یک شرکت واحد قرار گرفتند. ایران ایر هما دو سال بعد به عضویت انجمن بین المللی هوایی(یاتا) در آمد و اولین پرواز خارج از کشور خود را در مسیر تهران به بیروت انجام داد.

ایران ایر ارژنگ24

دوره شکوفایی هما
با شروع دهه 70 میلادی و اضافه شدن تعدادی هواپیمای بوئینگ 737-100 به ناوگان هوایی این شرکت، هما وارد دوران طلایی خود شد چرا که روز به روز بیشتر به هواپیماهای گران قیمت این ناوگان ( تعدادی بوئینگ 727-200 در سال 1974 و تعدادی بوئینگ 747-100، 200 و اس پی در سال 1975)، اضافه می شد و موفقیت ها و دستاوردهای بیشتری پیش رو بود.
اواسط دهه 70 میلادی، هما روزانه پرواز های بی وقفه بی شماری را به قاره اروپا انجام می داد؛ در این دوران تنها هفته ای 30 پرواز در مسیر تهران – لندن صورت می گرفت.

پس از تحویل هواپیماهای بوئینگ 747 اس پی به ناوگان هوایی ایران، خط هوایی تهران – نیویورک نیز راه اندازی شد تا هما اولین ایرلاین دنیا باشد که با فروش بلیط ایران ایر، در طولانی ترین مسیر هوایی جهان بدون توقف پرواز کند.
همچنین هما نخستین بهره بردار هواپیماهای ایرباس در خاورمیانه نیز است؛ این شرکت در سال 1978 شش فروند ایرباس A-300 را تنها برای استفاده از مسیرهای محلی از ایرباس خریداری کرد!
طبق آماری که موجود است هما در پایان سال 78 به بیش از 31 مقصد داخلی و بین المللی پرواز روزانه داشت و در حال برنامه ریزی برای راه اندازی خطوط جدیدی به مقاصد لس آنجلس و سیدنی بود.
جالب است بدانید هما همواره در تلاش بود تا موقعیت استراتژیک ایران را به عنوان نقطه ی اتصال شرق و غرب جهان حفظ کند و کشور را تنها مرکز موفق حمل بار و مسافر در دنیا کند؛ از این رو تلاش های بی شاعبه ای را در این راستا صورت داد تا جایی که توانست در سال 1976 میلادی پس از شرکت استرالیایی کوانتاس ، عنوان ایمن ترین شرکت هوایی جهان را از آن خود کند چرا که تا پیش از انقلاب هما تنها یک حادثه سقوط در کارنامه خود داشت.

در سالهای پایانی این دهه، ایران ایر علاوه بر ایمن ترین، پیشرفته ترین، پر درآمدترین و موفق ترین ایرلاین دنیا نیز محسوب می شد و قراردادهایی نیز برای خرید هواپیماهای مافوق صوت کنکورد با کنسرسیوم انگلیسی- فرانسوی به امضا رسانده بود که پس ازانقلاب در ایران و تغییرات در سیاست های خارجی کشور، هرگز به ناوگان هوایی هما تحویل داده نشد و روندهای رو به رشد آن در مقطعی کند شد.

ایران ایر ارژنگ24

هما پس از انقلاب 1357
پس از انقلاب اسلامی در ایران، سیاست های خارجی کشور به کل تغییر کرد و این تغییرات در برخی از پروازهای بین المللی هما موجب دگرگونی شد و تعدادی از آنها نظیر پرواز از تهران به تل آویو به طور کامل کنسل شد و اجازه فروش بلیط ایران ایر در این مسیرها دیگر صادر نشد. تهران نیز تنها مرکز انجام پروازهای بین المللی کشور شد و پروازهای خارجی سایر فرودگاه های کشور لغو گردید اما از سوی دیگر تغییرات دیگری نیز روی داد که در ادامه به طور خلاصه آنها را شرح می دهیم.
۱۳۵۹: اولین فروند از ۶ فروند هواپیمای ایرباس A-300-B2K خریداری شده به کشور وارد شد.
۱۳۶۰ : نام این شرکت هواپیمایی از هواپیمایی ملی ایران " هما " به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت.
۱۳۶۹ : اولین فروند از ۶ فروند هواپیمای فوکر F-100 خریداری شده به کشور وارد شد.
۱۳۷۱ : شرکت هواپیمایی ایران ایرتور به عنوان یک ایرلاین وابسته به ایران ایر، با هواپیماهای اجاره ای فعالیت خود را آغاز کرد.
۱۳۷۳ : یک فروند هواپیمای ایرباس A-300-600 به ناوگان هوایی ایران ایر اضافه شد.
۱۳۷۹ : یک فروند هواپیمای ایرباس A-310-300 از امارات خریداری و به کشور وارد شد.
۱۳۸۰ : ۶ فروند هواپیمای ایرباس A-310-200 از ترکیه خریداری و به کشور وارد شد.
۱۳۸۲ : یک فروند هواپیمای ایرباس A-310-300 به ناوگان هوایی ایران ایر اضافه شد.
۱۳۸۳ : ۳ فروند هواپیمای فوکر F-100 و ۲ فروند هواپیمای ایرباس A-300-600 به ناوگان هوایی ایران ایر اضافه شدند.

۱۳۸۴ : ۴ فروند هواپیمای فوکر به ناوگان هوایی ایران ایر اضافه شدند.
۱۳۸۵ : یک فروند هواپیمای فوکر، یک فروند هواپیمای بوئینگ B-747-200 و یک فروند هواپیمای ایرباس A-300-B4 به ناوگان هوایی ایران ایر اضافه شدند.
۱۳۸۶ : ۵ فروند هواپیمای F-100 خریداری و به کشور وارد شدند و هما توانست تاییدیه SAFA (کمیسیون ایمنی هوانوردی اروپا) را جهت ایمنی و استمرار پروازهای ایران ایر به اروپا کسب کند.
۱۳۸۷ : ۲ فروند هواپیمای ایرباس A-300-200 ، یک فروند هواپیمای ایرباس A320 به ناوگان هوایی ایران ایر اضافه شدند و ۲ فروند هواپیمای باری A-300-B4-F و یک فروند هواپیمای باری B-747-F خریداری و به کشور وارد شدند. همچنین هما توانست موفق به اخذ گواهینامه IOSA (ارزیابی ایمنی عملیات و سیستم های کنترلی شرکت های هواپیمایی) از یاتا شود.
ودر نهایت در سال 1394 پس از توافقات هسته ای و لغو برخی از تحریم ها، ایران ایر موفق به امضای قرداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیما با ایرباس شد.
مسیرهای پرواز ایران ایر
شرکت هواپیمایی ایران ایر هما دارای مسیر های پروازی فراوانی در سراسر جهان می باشد که جزییات این پروازها به شرح زیر است: لازم به ذکر است که ایران ایر بلیط پروازهای داخلی و خارجی خود را به دو شکل چارتری و سیستمی به فروش می رساند.

مقاصد داخلی پروازهای ایران ایر به مقاصد آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، رشت، کرمانشاه، خرم آباد، ساری، گرگان، مشهد، بیرجند، کرمان، زاهدان، چابهار، قشم، کیش، بندرلنگه، لار، بندرعباس، شیراز، بوشهر، آبادان، اهواز، اصفهان، اردبیل و مشهد انجام می پذیرد.
همچنین مقاصد خارجی پرواز ایران ایر هم به مقاصد مسکو، کوالالامپور، بانکوک، بمبئی، کراچی، پکن، تاشکند، بحرین، کویت، بغداد، بیروت، سوریه، باکو، آنکارا، استانبول، رم، ژنو، میلان، وین، کپنهاگ، آمستردام، لندن، گوتنبرگ، استکهلم و فرانکفورت می باشد. برای اطلاع از تاریخ، زمان و سایر جزئیات پروازهای ایران ایر و به طور کلی مقاصد پروازی ایران ایر علاوه بر وبسایت ایران ایر می توانید به سامانه سیمرغ 24 مراجعه فرمایید که مجری مستقیم فروش بلیط ایران ایر است.
مقاصد خارجی هما
مقاصد اروپایی
مسکو، آنکارا، استانبول، رم، کلن، میلان، وین، هامبورگ، پاریس، آمستردام، لندن، گوتنبرگ، استکهلم و فرانکفورت.

مقاصد آسیایی
کوالالامپور، دبی، بمبئی، کراچی، پکن، تاشکند، دوحه، کویت، نجف، بیروت، دمشق

ساختار سازمانی ایران ایر
در حال حاضر دفتر هواپیمایی ایران ایر حدود ۸۸۸۷ نفر پرسنل دارد که از این تعداد حدود ۱۱۹۸ نفر خدمه پرواز، حدود ۱۷۳۲ نفر تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما و حدود ۱۹۰۰ نفر نیز کارمندان بخش خدماتی هستند. همچنین جالب است بدانید 60 درصد سهام و مدیریت این شرکت متعلق به دولت است و باقی آن در قالب سهام عدالت به مردم واگذار شده است.
شرکت های وابسته هما
شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و گروه هتل های هما در گذشته از شرکتهای تابعه ایران ایر محسوب می شدند که بعدها و با تصمیم دولت، گروه هتل های هما به سازمان تأمین اجتماعی و ایرلاین ایران ایرتور به بخش خصوصی واگذار شدند.

فعالیتهای ویژه ایران ایر
یکی از مهمترین فعالیت های سالیانه ایران ایر، انتقال زائران ایرانی بیت الله الحرام به عربستان سعودی و بازگرداندن آنها به کشور است.
در سالهای گذشته هما سالیانه صدها پرواز را در موسم حج از شهرهای مختلف ایران به فرودگاه جده به انجام می رساند اما اخیرا به دلیل مشکلات زیادی که در تأمین هواپیما دارد تنها قادر به انتقال نیمی از زائران به عربستان است و سایر زائران باید از خدمات هواپیمایی سعودی استفاده کنند. البته شایان ذکر است که در سال 95و با تشدید تنشها بین ایران و عربستان هیچ پروازی در این رابطه صورت نگرفت. برای اطلاع بیشتر از سایر فعالیت های ویژه این ایرلاین میتوانید به سایت ایران ایر مراجعه نمایید.

با ارژنگ24 ایرلاین ها رو بشناس.

11 اردیبهشت 1399 ۲۵۵

نمایش مجله های مشابه